Till Pedagogen
Ni har nu sett Teater Barbaras föreställning Spola roll. Vi hoppas att ni har haft en fin stund tillsammans med oss! Här följer några förslag på ingångar till att prata vidare om föreställningen, med utgångspunkt i den konstnärliga upplevelsen.
Samtal om själva teaterföreställningen
Det finns inga rätt eller fel när det gäller vad man tycker om en teaterföreställning. Ingens upplevelse av en föreställning är mer värd än någon annans. Man behöver inte vara överens och bör inte heller sträva mot en gemensam uppfattning. Men genom att prata med varandra om vad man sett, kan eleverna få fler infallsvinklar, utveckla sina egna tankar och påverka varandras tankar. Samt träna sig i att motivera sina åsikter och ta intryck av andras.
Formen
Ofta når man både längre och djupare i tolkningen av ett konstverks innehåll genom att först fokusera på dess form – på samma sätt som vi ofta närmar oss bilder. Ett effektivt sätt att göra detta är att ställa öppna, icke-värderande frågor, till exempel:
– Hur såg scenbilden ut?
– Vilka karaktärer mötte vi?
– Hur såg de ut och hur rörde de sig?
– Varför tror ni att de som gjort föreställningen har valt att utforma det så?
Innehållet
Ett annat sätt följa upp en föreställning kan vara att utgå från själva berättelsen och dess innehåll och t.ex. fråga:
– Vad hände?
– Varför hände det?
– Hur påverkades karaktärerna av det som hände?







