Skip to main content

Till Pedagogen

Ni har nu sett Teater Barbaras föreställning Spola roll. Vi hoppas att ni har haft en fin stund tillsammans med oss! Här följer några förslag på ingångar till att prata vidare om föreställningen, med utgångspunkt i den konstnärliga upplevelsen.

Samtal om själva teaterföreställningen

Det finns inga rätt eller fel när det gäller vad man tycker om en teaterföreställning. Ingens upplevelse av en föreställning är mer värd än någon annans. Man behöver inte vara överens och bör inte heller sträva mot en gemensam uppfattning. Men genom att prata med varandra om vad man sett, kan eleverna få fler infallsvinklar, utveckla sina egna tankar och påverka varandras tankar. Samt träna sig i att motivera sina åsikter och ta intryck av andras.

Formen

Ofta når man både längre och djupare i tolkningen av ett konstverks innehåll genom att först fokusera på dess form – på samma sätt som vi ofta närmar oss bilder. Ett effektivt sätt att göra detta är att ställa öppna, icke-värderande frågor, till exempel:

– Hur såg scenbilden ut?
– Vilka karaktärer mötte vi?
– Hur såg de ut och hur rörde de sig?
– Varför tror ni att de som gjort föreställningen har valt att utforma det så?

Innehållet

Ett annat sätt följa upp en föreställning kan vara att utgå från själva berättelsen och dess innehåll och t.ex. fråga:
– Vad hände?
– Varför hände det?
– Hur påverkades karaktärerna av det som hände?

1. Personerna

Alex

– Hur var Alex i början av pjäsen?
– Vad var viktigt för honom i början?
– Vad var viktigt för Alex i slutet?
– Vilka olika händelser fick Alex att förändras?

Föräldrarna

– Hur var föräldrarna?
– Vad tror du Alex tänkte om föräldrarna i början?
– Vad tror du att föräldrarna tänkte om Alex?

Toafén Closette

– Beskriv Toafén Closette.
– Hur var Toafén i början?
– Hur var Toafén i slutet?
– Vad var viktigt för Toafén?

– Vad tänkte Alex först om att följa med Closette ner i toaletten?
– Varför tror ni att han ändrade sig?

2. Världen nere i rören

Beskriv några av de människor och varelser som Alex och Toafén möter på sin resa.

– Ren-Aldo och Ren-Ata
– Fettmonstret och Skräpklumparna

T.ex.
– Hur var de?
– Vad gjorde de?
– Hur reagerade Alex och Toafén när de mötte dem?

3. Fettmonstret

Jag ska växa och bli fett lång och stor
Glida framåt som ett smetigt snor
Täppa till så allt tar stopp
Stänga av, jag blir en propp

Frågor
– Vad lever Fettmonstret av?
– Hur kan man stoppa Fettmonstret?

Fundera över varför Closette blir så rädd för Fettmonstret.

4. Två olika vatten renas

Reningsverket tar hand om avloppsvatten

När vi spolar i toaletten, duschar, diskar och tvättar åker vattnet iväg till ett reningsverk. Där renas det i olika steg innan det kan släppas ut i sjöar eller havet.

Alex möter först Ren-Aldo på avloppsreningsverket.
– Vad kan finnas i vattnet som kommer till avloppsreningsverket?
– Varför är det viktigt att det har blivit så rent som möjligt innan det släpps ut?

Hur blir vattnet rent igen?

I reningsverket händer det här – i tre steg (ibland 4):

  1. Galler och sandfång. Stora saker som tops, plast och grus fångas upp så de inte följer med.
  2. Bassänger med bakterier. Små nyttiga bakterier äter upp bajs, kiss och annat som vi inte vill ha kvar.
  3. Kemikalier. Tillslut blandas vattnet med ämnen som får små delar av smuts att klumpa ihop sig och sjunka till botten.
  4. Ibland mer. I vissa reningsverk tar man bort ännu mer, som till exempel läkemedelsrester och överskott av kväve och fosfor.

Vattnet behöver bli rent för att fiskar och djur inte ska bli sjuka, människor ska kunna dricka rent vatten och bada i det och för att natur och miljö ska må bra. Om vattnet till exempel har för mycket näring (som kväve och fosfor), kan det bli algblomning. Då blir vattnet grönt och giftigt.

Titta också på
Kort animerad film om hur Stockholms avloppsvatten renas:

Vattenverket ger oss rent dricksvatten

Alex möter sedan Ren-Ata på vattenverket.
– Vad kan finnas i vattnet som kommer till vattenverket?
– Varför är det viktigt att det har blivit så rent som möjligt innan det släpps ut?

Så här får vi rent dricksvatten

Vi får vårt dricksvatten från två ställen:

  • Ytvatten – det vatten vi ser, som finns i till exempel sjöar och älvar.
  • Grundvatten – vattnet som finns under marken och inte syns.

Ytvatten

Ytvatten ligger öppet i naturen och kan innehålla sådant som vi behöver ta bort innan det kan bli dricksvatten, till exempel: löv, grenar och jord, små partiklar som lera och sand, bakterier och virus, kemikalier och mediciner samt ämnen som påverkar vattnets lukt och smak.

Grundvatten

Grundvatten kommer från regn och smält snö som rinner ner genom marken. Jord, sand och stenar fungerar som ett naturligt filter, så mycket smuts försvinner på vägen ner. Därför är grundvatten ofta renare redan från början. Men det kan fortfarande innehålla saker som inte är bra att dricka – till exempel gamla bakterier eller ämnen från marken. Därför skickas både ytvatten och grundvatten till vattenverket, där det renas noga i flera steg.

Vattnet vi dricker måste vara helt rent och av hög kvalitet så att det är gott och att vi inte blir sjuka av att dricka det.

Så här får vi rent dricksvatten – steg för steg

  1. Stora saker tas bort. Först silas vattnet så att stora grejer som fiskar, växter och grenar försvinner.
  2. Små partiklar tas bort. Man häller i ämnet aluminiumsulfat som gör att små smutspartiklar klumpar ihop sig och sjunker till botten. Då är det lätt att ta bort dem.
  3. Vattnet rinner genom ett filter. Sedan går vattnet snabbt genom ett filter av sand eller kol som fångar upp resten av smutsen.
  4. Rening med hjälp av sand mikroorganismer. I nästa steg passerar vattnet långsamt (flera timmar) igenom en annan bädd av sand.Mikroorganismer ser då till att lukt och smak försvinner. Ibland används kol istället.
  5. Sista rengöringen med UV-ljus. I ett sista steg behandlas vattnet med UV-ljus för att ta bort sånt som kan göra oss sjuka.
  6. Till sist. Innan vattnet skickas hem till oss tillsätter man lite kalk och en pytteliten mängd kloramin. Det gör att vattnet håller sig fräscht hela vägen till våra kranar.

Källa: Stockholm vatten och avfall

Vad är mikroorganismer?

Mikroorganismer är levande varelser som är så små att det behövs ett mikroskop för att se dem. De kan vara t.ex. bakterier, svampar (jäst och mögel), alger och vissa enkla djur, som amöbor. Det finns både nyttiga och farliga mikroorganismer. I reningsverk och vattenverk används de nyttiga mikroorganismerna för att bryta ner – ”äta upp” – de farliga.

5. Uppe bland molnen – Vattnets kretslopp

Vattnets kretslopp börjar alltid om

Det har funnits här långt innan människorna kom

Alex får följa med Closette upp till molnen där de kan se ut över världen. Alex får veta saker han inte visste.

– Vad tänker ni på när ni hör ordet kretslopp?

– Vad tänker ni på när ni hör orden: regn, sjö, hav, bäck, å, fors, flod, snö, is, glaciär, ånga, moln, brunn, källa, kran?

Vi dricker samma vatten som fanns på dinosauriernas tid. Vattnet på Jorden försvinner inte. Det byter bara plats och form.

– Vilka olika former kan vattnet ha?

– På vilka olika ställen finns det vatten?

Vi måste ta hand om vattnet på ett bra sätt så att det kan fortsätta att vara till nytta för oss människor och så att det inte blir farligt för djur och växter i naturen.

6. Vatten i världen

Alex: Och så finns det vattenreningsverk och avloppsreningsverk över hela jorden!
Closette: Nej, det gör inte det. 2 miljarder människor i världen saknar rent dricksvatten.
Alex: Men hur gör de då? Man måste ju ha rent vatten, annars dör man…
Closette: Ja. Vissa måste gå flera timmar om dagen för att få tag i några liter rent vatten.

Frågor:

– Vad kan hända om det inte finns rent dricksvatten? Vad kan hända om det inte finns toaletter? – Har ni några förslag till politiker och andra vuxna om vad de kan göra för att fler ska få rent dricksvatten och bra toaletter?

7. Alex förändras

Under pjäsens gång kommer Alex på andra tankar. Tanden och dataspelet är inte längre lika viktiga.

– Vad är det som får Alex att förändras?
– Vad gör Alex efter det?
– Vad blir viktigt för honom?

8. Rätt sak på rätt plats

Hoppsan!

Alla har säkert någon gång slängt saker i toaletten eller i diskhon som egentligen inte ska slängas där. Kom gärna med exempel!

– Var det ett misstag eller visste du inte?
– Vad är det för saker man får slänga i toaletten?

Men om man är magsjuk!?

Allt som kommer ur kroppen får spolas ner i avloppen. Så ja, man får kräkas i avloppet…

9. Kunskap om vatten

– Varför är det viktigt att ha kunskap om vatten och avlopp?
– Vad tänker ni att man kan göra för att fler ska få kunskap om vatten och avlopp?

Visste du att…

Du vet säkert att mediciner och vacciner är väldigt viktiga för att vi människor ska få vara friska. Men visste du att tillgång till rent vatten är det allra viktigaste – och enklaste! – sättet att få människor att hålla sig friska? Om vattnet inte är rent drabbas vi lätt av sjukdomar.

10. Tänk dig…

– En dag utan vatten. Hur skulle den dagen vara?

11. Ta reda på tillsammans

– Hur ska man göra med fettet som blir över efter det att man lagat mat?
– Om man har ett litet husdjur som dött, t.ex. en akvariefisk (eller kanske en hamster). Var gör man av det?

Kanske har din kommun information om hur du ska göra?

• Enkla fakta för barn om vatten: wateraid.org – (pdf)

• Enkla fakta för barn om toaletter: wateraid.org – (pdf)

• Enkla fakta för barn om vad som görs för att alla i världen ska få rent vatten: wateraid.org – (pdf)

• Mer fakta om vatten: svensktvatten.se

 

Fråga till Chat GPT: Hur många människor i världen saknar rent dricksvatten?

Svar: Enligt uppskattningar från Världshälsoorganisationen (WHO) och UNICEF saknar över 2 miljarder människor i världen tillgång till säkert och rent dricksvatten. Detta är ett stort problem som påverkar hälsa, utbildning och livskvalitet för många människor, särskilt i låg- och medelinkomstländer. Bristen på rent vatten kan leda till allvarliga sjukdomar och påverka samhällens utveckling negativt.

Resumé av Spola roll

 

Scen 1. Hemma i badrummet

Alex 8 år pillar på en lös tand som inte vill lossna. En skål med frukostflingor står på toaletten. Ett konstigt mullrande ljud kommer och försvinner.

Pappa kommer in för att flossa sina tänder med tandtråd. Pappa påminner Alex om att lägga tanden i ett glas med vatten så att tandfén kan förvandla den till en tiokrona. Alex meddelar att han inte tror på tandfén. Alex tycker ändå att tandfén borde lämna så mycket pengar att det räcker till ett dataspel. Pappa spolar ner tandtråden i toaletten och säger: ”Kanske, vi får se.” Alex är nöjd.

Mamma har lagat Alex’ cykel och gör rent sina händer med våtservetter. Alex säger att pappa har lovat att han ska få så mycket pengar för den lösa tanden att det ska räcka till ett dataspel. När mamma vill se tanden upptäcker Alex att den är borta. Mamma spolar ner våtservetterna och går ut. Alex letar förtvivlat efter tanden.

Plötsligt hörs konstiga ljud, lampor blinkar. Upp ur toaletten kommer en figur i rosa overall och blommig badmössa med en glittrande toalettborste i handen. Det är toafén Closette som håller ordning nere i avloppsrören. Closette meddelar att det kan finnas en lösning på Alex’ problem. Alex vill omedelbart ha tanden men Closette ger honom istället en gåta som ledtråd. Så småningom förstår Alex att han svalt tanden. Closette föreslår att han väntar till nästa dag då den kommer ut ”i andra änden”.

Scen 2. Badrummet nästa dag

När Alex har bajsat undrar han hur han ska få tag i tanden. Closette ber Alex hämta en sil i köket. När Alex oroar sig för att mamma ska upptäcka Closette får han veta att vuxna varken kan se eller höra toafén.

Mamma kommer in och slänger tops i toaletten. Closette lyckas inte hindra henne. Mamma spolar ner både tops och bajskorven med Alex’ tand och går ut. Alex blir förtvivlad. Closette lyckas inte trösta honom men föreslår att de ska följa efter tanden ner i avloppet. Alex tvekar men bestämmer sig till slut för att följa med Closette.

Scen 3. Avloppssystemet

Alex och Closette färdas som ljuspunkter genom rören. Alex är rädd men får veta att han kan andas tack vare att Closette skapat en magisk bubbla runt dem.

Plötsligt hörs ett otäckt ljud och en konstig röst. Closette blir rädd. När ljudet försvunnit förklarar Closette att det var Fettmonstret, en fiende som växer när folk häller ut fett i avloppet. Fettmonstret kan till slut bli så stort att det täpper igen alla rör så att ”all skit kommer upp ur toaletten igen”.

Plötsligt hörs ett annat ljud och Alex och Closette råkar på Skräpklumparna. De bildas av sånt som folk slänger i toaletten fast man inte får, t.ex. hår, tops, tandtråd, våtservetter, snus, blöjor och gosedjur. Closette berättar att man också hittat riktiga djur i avloppssystemet; akvariefiskar, ormar, till och med en hamster. Alex frågar vad man får slänga i toaletten. Closette håller upp tre fingrar och säger: ”Kiss, bajs och toalettpapper. Inget annat.”

Scen 4. Reningsverket

De är nu framme vid den plats där det är troligast att Alex’ tand finns; avloppsreningsverket. Där träffar Alex Ren-Aldo som i en sång berättar hur det fungerar när avloppsvattnet renas. Alex är inte intresserad utan vill bara få tag i sin tand. Ren-Aldo tänker inte leta rätt på tanden förrän Alex lärt sig mer om hur vi får rent vatten hem i kranarna. Closette och Alex färdas genom rören till vattenverket.

Scen 5. Vattenverket

Här träffar Alex Ren-Ata, Ren-Aldos syster. Hon sjunger en sång om hur vi tar vatten från t.ex. sjöar och hur det går till när det blir så rent att vi kan dricka det. Alex blir intresserad och undrar om det var Ren-Ata och Ren-Aldo som uppfann det här med avlopp och vattenrening. Ren-Ata skrattar åt Alex’ tanke och berättar att vattenrening och avlopp har funnits i flera tusen år. Alex blir sårad och ropar på Closette. De far iväg.

Scen 6. Bland molnen – Vattnets kretslopp

Alex tycker nu att han fått veta tillräckligt för att få tillbaka sin tand. Men Closette vill visa honom en sak som Ren-Ata och Ren-Aldo inte berättade. Plötsligt befinner sig Alex och Closette uppe på ett moln. Closette sjunger en sång om vattnets kretslopp. Alex får veta att det är samma vatten som fanns för miljarder år sedan som vi fortfarande använder idag; att vatten aldrig försvinner utan bara ändrar form och byter plats. Alex blir upprymd. Men Closette berättar att flera miljarder människor i världen inte har rent dricksvatten. Alex tycker att det verkar orättvist. Alex och Closette befinner sig återigen i avloppssystemet.

Scen 7. Vilse i avloppssystemet

Plötsligt dyker Fettmonstret upp. Alex och Closette försöker fly men Fettmonstret jagar dem så att Alex och Closette kommer ifrån varandra. Alex kommer vilse, han gråter och vill hem till mamma och pappa. Allt verkar hopplöst. Då hör Alex hur Closette ropar efter honom. De återförenas. De tar sig tillsammans tillbaka mot reningsverket. Closette berättar att det inte är så konstigt att Alex kom vilse; det finns ju mer än 100 000 km avloppsrör bara i Sverige. Det är ungefär lika mycket som två och ett halvt varv runt Jorden.

Scen 8. Alex tar striden med Fettmonstret

Fettmonstret dyker återigen upp. Closette gömmer sig men Alex bestämmer sig för att göra motstånd. Han ropar åt Fettmonstret att han tänker uppmana alla i hela världen att de ska sluta slänga fett och flott i avloppet. Fettmonstret blir överraskad och förvirrad av Alex’ mod och drar sig undan och försvinner. Closette vågar sig fram och berömmer Alex. De andas ut. Alex verkar nästan ha glömt tanden och dataspelet.

Scen 9. Tillbaka på reningsverket

Alex besöker reningsverket där Ren-Aldo har hittat tanden. Alex tackar för tanden och för att han fått lära sig om vatten och avlopp.

Scen 10. Hemma igen

Alex och Closette kommer hem till badrummet. Alex funderar mer över att det är orättvist i världen än på att han nu ska kunna köpa ett nytt dataspel. Closette föreslår att han börjar med att prata med sin mamma och pappa om vad man får och inte får slänga i toaletten. Alex och Closette är båda glada över att ha fått lära känna varandra. De tar farväl. Alex hjälper Closette att komma iväg.

Scen 11. Alex pratar med världen

Alex pratar i sin Youtube-kanal om att han, efter det han varit med om, inte tänker så mycket på dataspel och pizza. Han tänker att han vill sprida kunskap om hur viktigt det är med vatten och avlopp. Han ber de som tittar och lyssnar att komma med förslag på hur man kan påverka de som bestämmer så att det blir mer rättvist i världen.