Innehåll
-
- Inför Rapunzel
– Till eleverna
– Till pedagogerna - Efter Rapunzel
– Några förslag till uppföljande arbete
– Vad kan en teaterföreställning tillföra i skolans arbete? - Associera fritt kring roller, situationer och repliker
– Några exempel på repliker och situationer ur pjäsen
– Pröva replikerna och situationerna mot några av följande frågor - Öppna diskussionsfrågor – Olika teman
– Familj
– Vuxna och barn
– Vänskap Ilska/Avundsjuka/Förlåtelse Identitet - Värderingsövningar
– Heta stolen
– Ja-/Nej- hörn
– Fyra hörn-övningar
– Är du en sån som…
– Jag är/är inte som alla andra - Resumé av Rapunzel
- Inför Rapunzel
Inför Rapunzel – Introduktion av föreställningen
Till eleverna
Ni ska snart se föreställningen Rapunzel med Teater Barbara. Vi som ska spela heter Carina Jingrot och Veronica Kurba. Föreställningen bygger på den gamla berättelsen om flickan med det långa håret som blir instängd i ett torn. Men vi har gjort om den lite grann. Eller ganska mycket, faktiskt. Exakt hur, det får ni förstås veta när i ser pjäsen. Men vi kan säga så mycket som att den fortfarande handlar om en kung och en drottning och deras dotter, prinsessan Rapunzel. Och om hur det går till i deras land och i deras familj. Vi får också möta en prins från ett annat land och en kvinna som en del tycker är lite annorlunda. Det blir dramatik, sång och musik. Och en hel del frisyrer! Vi ser fram emot att spela för er!
Till pedagogerna
På teatern kan ni lägga över ansvaret för barnen på skådespelarna som är vana att spela inför skolklasser. De bemöter publikens reaktioner och det som händer under föreställningen. Men för att teaterupplevelsen ska bli så bra som möjligt, kan det vara bra om du som pedagog i förväg har pratat med barnen om hur själva teaterbesöket går till; vad som skiljer en teaterföreställning från t.ex ett biobesök; att mobiltelefoner måste vara avstängda, att man inte äter godis eller dricker läsk. Och att det självklart är fritt fram att skratta och gråta åt sådant som händer på scenen, men att man helst ska vänta med att prata med varandra till efter föreställningen.
När det gäller fördjupning och vidare diskussioner kring de olika teman som tas upp i föreställningen, tycker vi att det är bäst att göra det efteråt, med vars och ens upplevelse som utgångspunkt. Som förberedelse till Rapunzel räcker ovanstående introduktion gott och väl.
Om ni vill ha fler allmänna tips om förberedelser inför teaterbesöket kan ni ladda ner vår PDF Inför Teaterbesöket.
Efter Teaterbesöket – Några förslag till uppföljande arbete
Det här materialet innehåller förslag på hur ni kan följa upp föreställningen; hur ni genom ett öppet förhållningssätt kan komma bortom enkla värdeomdömen som ”bra” och ”dåligt”. Och hur ni genom elevernas upplevelser kan få inspiration till fortsatta samtal.
Vad kan en teaterföreställning tillföra i skolans arbete?
Ingens upplevelse av en teaterföreställning är mer värd än någon annans. Det finns heller inget rätt eller fel sätt att uppfatta en teaterföreställning på. Alla har rätt till sin upplevelse och åsikt. De äldre vet inte mer eller bättre än de yngre. Vi behöver inte vara överens! När olika åsikter och upplevelser får mötas, då fördjupas och utvecklas allas kunskaper om de frågeställningar som föreställningen har väckt.
Avsikten med föreställningen och det här materialet är inte att ge färdiga svar utan att väcka nya frågor. I efterarbetet kan vi få syn på elevernas egna åsikter och perspektiv. Vi hoppas att deras upplevelser av föreställningen ska verka inspirerande och stärkande och ge upphov till diskussioner och reflektioner kring olika etiska dilemman; kring demokrati, etik och barns rätt.
Eftersom föreställningen vänder sig till elever i olika åldrar överlåter vi till er pedagoger att välja vilka av följande frågeställningar och övningar som ni tror passar just era elever.
Om ni vill ha fler allmänna tips på hur man kan följa upp en teaterföreställning kan ni ladda ner vår PDF Efter Teaterbesöket
Om ni behöver fräscha upp minnet av föreställningen kan ni använda er av den resumé som finns sist i det här materialet.
Associera fritt kring roller, situationer och repliker.
Om eleverna får associera kring pjäsens olika rollfigurer, situationer och repliker, kan vi närma oss hur eleverna har uppfattat föreställningen. Vad var viktigt för dem? Vilka delar av föreställningen intresserade dem?
Pröva följande frågor för att komma igång:
- Hur är Drottningen? Hur är Kungen? Hur är Cora? Hur är Rapunzel? Hur är Alpprinsen?
- Hur är Drottningens och Kungens relation? Hur är Drottningens och Rapunzels relation? Hur är Coras och Rapunzels relation?
- Hur förändras relationerna? Varför förändras relationerna?
- Hur förändras rollfigurerna?
Några exempel på repliker och situationer ur pjäsen:
Drottningen: Vad sjutton gör jag egentligen?
Kungen och Drottningen (sjunger till Rapunzel): Inget ont ska få hända dig! Vi ska ta hand om dig! Du ska få allt som du önskar dig!
Drottningen: Du ska bara sitta, stilla, bredvid mig, med flätan fram så här, och hälsa på alla!
Rapunzel: Sitta still? Det vet du att jag inte kan!
Drottningen: Du skulle kunna vara så fin men du bryr dig ju inte! Ingen kommer att vilja ha dig som du ser ut.
Rapunzel: När jag blir arton kommer jag ta bort min prinsesstitel. Jag skäms! Så himla… omodernt!
Rapunzel (till Cora): Jag ska bli som du när jag blir stor!
Drottningen (om Cora): Ja, men man vet ju inte att hon INTE är en Häxa. Hon kanske är det! För hon är konstig! Annorlunda! Inte härifrån! Hon är väldigt rufsig i håret…Ibland.
Drottningen: Psst! Det är något obehagligt med den där Cora. Hon är ju inte en av oss…
Annan person: Nej, hon passar liksom inte in…
Drottningen: Hon har nåt ont i blicken. Jag skulle akta mig för henne om jag var du.
Cora: Min trädgård… De brände ner allt jag hade byggt upp… Varför?
Cora: Rapunzel är min nu.
Cora (till Rapunzel): Om Drottningen hittar dig så gifter hon bort dig med Alpprinsen! Och gör du inte som hon säger så låser hon in dig.
Drottningen: Vem är jag? Vad har jag gjort? Och vad ska folk tro om mig…?
Rapunzel: MAMMA ÅNGRAR SIG! JAG MÅSTE HEM!!!
Cora: Nej, nu får det vara nog (…) Jag murar igen dörren. (…) Det är inte mitt fel att du måste gömma dig, det är Drottningens! Hon är ond! Hon vill stänga in dig! Du ska vara fri, Rapunzel, kom ihåg det!
Rapunzel: Jag är ju inte fri nu heller! Du är så förändrad? Jag litade på dig! Nu vet jag ingenting.
Rapunzel (sjunger):
Solen går upp och solen går ner
Natten är svart och jag drömmer mig bort
Drömmer om nåt du inte vet
Detta är min egen hemlighet
Jag skrattar jag tjuter
Jag ropar högt över era huvuden
Här kan ingen fånga mig
Jag är bara den jag vill va-a- a
Alpprinsen: De flesta kallar mig för Alpprinsen. Låter inte klokt, jag vet.
Rapunzel: Va? Är det du? Du är inte alls dig lik!
Rapunzel: Här – klipp av mitt hår!
Prinsen: Va?
Rapunzel: Gör som jag säger!
Prinsen: Men… hur?
Rapunzel: Klipp bara! Kort!
Prinsen: Men vill du inte ha någon särskild frisyr? Jag är jättebra på frisyrer…
Rapunzel: Klipp!
Prinsen: Ok, ok!
Drottningen: Rapunzel? Är det du? Men håret? Var är flätan?
Rapunzel: Du har blivit så annorlunda…
Drottningen: Jag vet. Jag känner inte igen mig själv längre! Det är skönt faktiskt.
Rapunzel (till Drottningen): Du ville få mig att bli någon jag inte är, och Cora stängde in mig och ljög för mig. Innan ni har löst allting mellan er vill jag inte ha med er att göra. Jag vill ut i världen. Se mig omkring!
Rapunzel (till Alpprinsen): Du väntade på mig!
Prinsen: Såklart.
Rapunzel: Åh så skönt, inget som hindrar längre! Inte klokt! Att jag inte klippt mig förr.
Alpprinsen: Det klär dig!
Pröva replikerna och situationerna mot några av följande frågor
- Vad hände?
- Vad tror du personerna tänkte?
- Vad tänker du?
- Tycker du att det var bra? Varför? Varför inte?
- Varför tror du att personerna sa som de sa och gjorde som de gjorde? Vad tycker du skulle ha hänt?
- Vad kunde personerna sagt eller gjort istället?
- Vad tror du händer med rollfigurerna sen?
- Vad gör Rapunzel?
- Vad gör Kungen och Drottningen?
- Vad gör Cora?
- Vad gör Alpprinsen?
Öppna diskussionsfrågor – Olika teman.
Familj
- Vad är en familj?
- Vem bestämmer i en familj?
- Vad är det för skillnad mellan en familj och t.ex. en skolklass?
Vuxna och barn
- När blir man vuxen?
- Vad är att vara vuxen?
- Hur ska vuxna vara mot barnen?
- Hur ska barnen vara mot vuxna?
Vänskap
- Vad tycker du är viktigast i vänskap?
- Hur känns det att ha en kompis?
- Vad uppskattar du mest hos en kompis?
- Vad är det värsta en kompis kan göra mot en?
- Hur är det att ha en vuxen som kompis?
Ilska/Avundsjuka/Förlåtelse
- Vad är svartsjuka/avundsjuka?
- Hur känns det när man gjort något dumt mot någon annan?
- Hur vet man att någon är ledsen?
- Vad kan vara orsaken till att någon gör något dumt mot någon annan?
- Hur vet man när man ska säga förlåt?
- Hur vet man att den som gjort något dumt verkligen ångrar sig?
- Är man förlåten bara för att man sagt ordet ”förlåt”?
- När var du arg på någon sist?
Identitet
- Har du funderat över eller drömt om att vara någon annan?
- Vem skulle du vilja vara om du kunde vara någon annan?
- Varför just den?
- Hur skulle det kännas tror du?
- Hur skulle det vara att vara barn till några andra än de föräldrar du har?
Värderingsövningar
Allmänt om värderingsövningar
I värderingsövningar finns inga rätta eller fel svar. Övningen ger eleverna möjlighet att tänka efter, ta ställning, träna på att uttrycka sina åsikter och motivera sina ståndpunkter. Övningarna kan bidra till att öva upp elevernas förmåga att lyssna på andra, reflektera och bearbeta attityder.
Alla har rätt att inte delta. Ingen får uttrycka sig negativt om det någon annan säger. Man argumenterar för sin sak (om man vill), inte mot någon annans. Man kan/får byta åsikt under övningens gång.
A. Heta stolen
Sitt i ring. Om man håller med om påståendet: byt plats. Om man har en annan åsikt: sitt kvar. Inga svar är rätt eller fel. Försök hålla ett ganska högt tempo så att svaren blir spontana.
B. Ja-/Nej- hörn (använd samma påståenden/frågor)
Utse ett hörn i rummet till Ja-hörn och ett annat till Nej-hörn. Om man håller med om påståendet/ frågan går man till Ja-hörnet. Om man inte håller med gå man till Nej- hörnet.
Förslag till frågor/påståenden:
- Flickor och pojkar behandlas lika
- Tjejer har bättre självförtroende än killar
- Killar måste röra sig mer än tjejer
- Jag kan själv påverka min självkänsla
- Andra personer kan påverka min självkänsla
- Utseendet spelar roll för självförtroendet
- Vad man kan spelar roll för självförtroendet
- Frisyren spelar roll för vem man är
- Det är viktigt att få respekt i en grupp
- Alla behöver vänner
- Man måste få beröm för att få självförtroende
- Ensam är stark
- Ibland vill man vara någon annan än sig själv
- Jag vet inte alltid vad jag tycker
- Man måste alltid förlåta
- Det finns saker som aldrig går att förlåta
- Vuxna måste alltid ta hänsyn till barn
- Jag har aldrig känt mig orättvist behandlad
- Jag har behandlat andra orättvist
- Barn har mer regler än vuxna
- Vuxna behöver inte bry sig om regler på samma sätt som barn
- Barn borde få bestämma sina egna regler
- Man kan vara bästa vän med någon som är olik en själv
- Man måste vara lika för att kunna vara vänner
- Killar och tjejer har olika sorters vänskap
- Ett barn kan vara vän med en vuxen
C. Fyra hörn
Läs upp en situation eller fråga för deltagarna med tre svarsalternativ. Peka ut vilka tre hörn i rummet som representerar vilket svarsalternativ. Förklara att det också finns ett fjärde hörn för dem som inte håller med om något av de tre alternativen eller som har ett eget förslag. Inled med en lekfull uppvärmning genom att ta ställning till tre enkla påståenden: ”Jag tycker bäst om choklad- glass”, ”Jag tycker bäst om vaniljglass”, ”Jag tycker inte om glass”, ”Öppet hörn”. Om man ändrar sig eller tar intryck av någon annans argument, kan man byta hörn när som helst under övningen.
Förslag på fyra hörn-övningar som ansluter till Rapunzel:
Om man vantrivs hemma, vad ska man göra?
- Hitta roliga saker att göra i skolan/på fritiden
- Prata med familjen och försöka berätta hur det känns
- Rymma hemifrån
- Öppet hörn
Om man vantrivs i skolan, vad ska man göra?
- Skolka
- Ändra på skolan så att alla trivs
- Samla alla som vantrivs i särskilda klasser
- Öppet hörn
I föreställningen sprider Drottningen osanna påståenden om Cora.
1. Det är alltid fel att ljuga 2. Man kan ljuga lite, ibland för att få som man vill eller hjälpa någon annan 3. Man kan ljuga – så länge ingen annan skadas. 4. Öppet hörn
Om vuxna gjort fel eller varit orättvisa mot barn.
1. Barn måste förlåta de vuxna 2. Barn borde få ge föräldrar/vuxna ett straff 3. Barn har rätt att få en förklaring och en ursäkt från den vuxne 4. Öppet hörn
Du har gjort något dumt mot någon annan, vem bestämmer när du ska säga förlåt?
1. Jag, när jag själv vill 2. Den som blivit utsatt har rätt till en ursäkt på en gång. 3. En vuxen kan bestämma att jag ska be om förlåtelse när jag fått förklara vad som hände 4. Öppet hörn
D. Är du en sådan som…
Lyssna på påståendet. Om ja: räck upp båda armarna. Om nej: sätt armarna i kors framför bröstet. Om kanske: armarna efter sidan. Efter ett par påståenden ser kanske ledaren om någon styr gruppen: att någon är informell ”ledare”? Be då barnen blunda och gör ytterligare några påståenden. Låt eleverna svara utan att snegla. Be dem titta.
Förslag till påståenden:
Är du en sån som…
… tycker att det du säger spelar roll?
… känner att du kan påverka och förändra?
… duger som du är?
… säger ifrån när du inte förstår?…
… säger ifrån när du tycker att någon behandlar dig illa?
… säger till om någon annan behandlas illa?
… tycker att skvaller är okay?
… tycker att alla i din klass behandlas rättvist?
… tjuvtittar när du ska blunda?
E. Jag är/är inte som alla andra
Syfte: Reflektera över olikheter och likheter. Vi är ju både lika och olika varandra. Ibland tror man att ”det är nog bara jag som…” Men sen visar det sig att det inte alls var så, att många fler tänkte och kände som jag. Vi är ju lika när vi tror att vi är lika, olika när vi är olika, men också lika när vi egent- ligen tror att vi är olika och olika när vi egentligen tror att vi är lika. Det vore rätt trist om alla vara likadana…
Steg ett
Alla ställer sig i en ring. Ledaren börjar med att göra jämfotahopp in i ringen och säga: ”Hej, jag är som alla andra för jag… ” (t.ex. går på toaletten varje dag, har två ben, har duschat, tycker om glass, tycker om att osv). Fokus är ”vi i det här rummet”. Be eleverna göra samma sak. Gå ett varv.
Steg två
Stå i ring. Hoppa in men säg nu istället: ”Jag är inte som alla andra för jag… ” (t.ex. har glasögon, är allergisk, har brunt hår, tycker om att rida, tycker om fläsk osv). Lycka till med efterarbetet!
P.S
Om ni har frågor eller vill berätta om ert arbete eller era tankar om föreställningen, så är ni varmt välkomna att höra av er till oss.
Skriv till: info@barbara.nu
Om ni vill skicka bilder, brev eller teckningar så kan ni göra det till:
Teater Barbara
Pipersgatan 4
112 24 Stockholm.
Resumé av Rapunzel
Vi möter Kungen och Drottningen av ett litet men fint rike. De är nöjda med mycket men de saknar barn så mycket att Drottningen blir sjuk. Kungen får höra att botanikern Cora – som vissa tycker är en häxa – kan hjälpa Drottningen. I hemlighet får Kungen en dryck gjord på rapunzelblomma av Cora. Kungen säger till Drottningen att drycken är från Alpriket. Drottningen beundrar allt som kommer från Alpriket och dricker av Coras dryck. Hon blir frisk och glad – och nykär i Kungen. Hon blir med barn och vill ha mer av drycken.
Drottningen föder en flicka som har långt och kraftigt hår. Kungen och Drottningen tycker mycket om flickan som får namnet Rapunzel. Rapunzel är nyfiken och påhittig. Drottningen vill att Rapunzel ska vara fin och stillsam, som en ”riktig” prinsessa. Rapunzel hittar till Coras trädgård. Cora accepterar Rapunzel som hon är. De trivs i varandras sällskap.
Drottningen tycker inte om att Rapunzel är hos Cora och förbjuder Rapunzel att gå dit. Drottningen försöker få Rapunzel att bete sig som en prinsessa förväntas göra och försöker intressera Rapunzel för prinsen från Alpriket. Men Rapunzel vill inte vara en vanlig prinsessa och är inte intresserad av Alpprinsen. Rapunzel vill hellre vara hos Cora.
Drottningen börjar sprida ut rykten om Cora. Snart pratar hela riket illa om Cora. Till slut sätter någon eld på Coras trädgård.
Cora flyr och Rapunzel flyr med henne. Cora och Rapunzel hittar ett torn i en skogsglänta. Det tar sig upp i tornet och bosätter sig där.
Samtidigt får vi veta att den sång- och dansintresserade Alpprinsen också rymt från Alpriket och nu försöker klara sig själv i naturen.
Drottningen och Kungen efterlyser Rapunzel och anklagar Cora för att ha rövat bort henne. Kungen tar mod till sig och berättar sanningen; att det är tack vare Coras dryck som Rapunzel finns till. När Drottningen förstår att hon gjort fel mot Cora, ångrar hon sig och vill ställa allt till rätta.
Cora är bitter över förlusten av sin trädgård och känner sig anklagad för att ha rövat bort Rapunzel. Det hjälper inte att hon får veta att Drottningen ångrar sig. Hon stänger in Rapunzel i tornet och murar igen dörren. Cora kan bara komma in och ut ur tornet genom att klättra på Rapunzels hårfläta.
Rapunzel sjunger om sin längtan bort från fångenskapen. Hon drömmer om friheten och om att få vara sig själv. Alpprinsen får höra Rapunzel sjunga uppe i tornet, blir nyfiken på vem hon är som sjunger så vackert.
En dag när Cora är ute i skogen, tar sig Alpprinsen upp till Rapunzel. När de märker att Cora är på väg tillbaka bestämmer de sig för att fly. Rapunzel ber Alpprinsen att klippa av henne hårflätan. De lurar Cora och flyr. Rapunzel vill gå ensam hem, så de skiljs åt.
Rapunzel möter Drottningen som först inte känner igen henne. Drottningen erkänner sin skuld, ber om förlåtelse och vill att hon kommer med hem. Rapunzel vill att Drottningen och Cora ska bli sams först. Dessutom vill hon ut i världen och se sig omkring.
Rapunzel träffar Alpprinsen. Hon ger honom sin sång och de sjunger tillsammans.