Vett och etikett på teatern

gapateater

Här finns svar på några vanliga frågor som kan komma upp när man ska på teater.

 

Hur börjar det?
Det kanske är första gången?  Vad är det som kommer att hända? Någon kanske är van och har sett teater flera gånger? Det gäller för oss att skapa en kontakt med vår publik snabbt och ”känna av läget”. De små kan ofta vara uppspelta och tycka att det är spännande och kanske lite läskigt med mörkret, skådespelare som kommer fram till en, kanske har de masker på sig? Det är viktigt att det får vara lite överraskande men att det också känns tryggt hela tiden. Skådespelarna är oftast med vid insläppet och pratar lite om vad som kommer att hända och hur man beter sig för att det ska bli så bra som möjligt för alla inblandade – skådespelare, teaterarbetare, och publiken.

Mobiltelefoner?
Det kan vara svårt eller ovant att stänga av allt som händer i vardagen, skolan eller arbetet och låta sig fara med. För att underlätta för alla att vara fokuserade är det viktigt att telefoner, spel, Ipods osv, är helt avstängda.
På teatern vill vi ju få publiken att se på saker kanske på ett nytt sätt. Här ställs begrepp på ända och frågeställningar läggs under lupp, oväntade saker kan ske och vi provocerar gärna för att nå en reaktion. Vi vill nå förbi Ipods, mobiltelefoner och behovet av att vara tillgänglig hela tiden.
Som tur är har teatern en mängd fantastiska knep för att fånga publikens uppmärksamhet. Hela teaterns maskineri, skådespelare och musiker jobbar för att berätta historien så spännande och angeläget som möjligt.

Kan man prata med skådespelarna?
Efter föreställningen finns skådespelarna alltid med i salongen eller ute i foajén. Då finns det chans att prata med dem direkt men ibland kanske man vill smälta saker, eller kommer på något senare och då går det bra att mejla till teatern.

Kan man äta medan man ser på teater?
Av samma anledning som vi inte kan ha mobil eller andra apparater igång under föreställningen, är det heller inte tillåtet att äta godis och snacks medan spelet pågår. En scen kan lätt bli förstörd om det prasslas mitt under t ex ett känsligt skede.

Kan man få se hur ni arbetar?
För att skapa bästa möjliga möte mellan scen och salong arbetar vi gärna med referensgrupper och har olika förhandsvisningar innan vi kommer fram till premiären.
Då undersöker vi om det finns något som vi kan förbättra, är någon scen för seg eller hänger man helt enkelt inte med i handlingen för att det går för fort? Kanske upptäcker vi att man bör förklara vissa saker via programbladet eller i lärarhandledningsmaterialet så att vår publik ska få ut det mesta av sitt teaterbesök.

Bli skolombud

Comments are closed.